69% minder transacties aan laadpalen door elektrische voertuigen na lockdown
MECHELEN – 29 april 2020. De nieuwe manier van werken brengt ook een nieuwe beweging in de mobiliteit met zich mee: stilstand. Men werkt thuis, en dat zien we terug op de wegen en op het spoor. Het aantal files in de spits is te verwaarlozen, tankstations melden dat hun omzet is gedaald en het openbaar vervoer ziet dat het aantal reizigers is afgenomen met 80%. Tegelijkertijd berichten de media over een flinke afname van de luchtvervuiling.
Mensen rijden minder kilometers
Ook de markt van elektrische voertuigen biedt nu inzicht in de gevolgen van het coronavirus. Volgens Eneco eMobility, top drie laaddienstverlener in de Benelux, rijden de eigenaars van elektrische wagens fors minder kilometers dan voor de lockdown.
Eneco eMobility vergeleek de data van de laadtransacties van de eerste vier weken van de lockdown met de data van de vier weken in de periode daarvoor. Hieruit concludeert de laaddienstverlener dat het laadvolume bij haar laadpunten sterk is afgenomen sinds de ingevoerde maatregelen.
In België is er een daling van 69,2%. In Nederland is er een afname van 57,7% van het aantal laadtransacties.
Wim Sangers, Business Analyst voor Eneco eMobility, is niet verrast door deze daling. “Er worden minder kilometers gereden, dus er moet minder geladen worden. Deze resultaten zijn in lijn met de cijfers die we bijvoorbeeld ook van tankstations doorkrijgen”.
Verschil België en Nederland te verklaren
Dat in België de daling groter is, heeft volgens Sangers te maken met het overheidsbeleid. “België heeft een volledige lockdown, waarbij lange tijd ook alle niet-essentiële winkels de deuren hebben gesloten. In Nederland zie je dat door het intelligente-lockdown-beleid dus toch meer kilometers gemaakt worden”.
Dit wordt ook bevestigd door recente cijfers van Google: vergeleken met België en de rest van Europa zijn Nederlanders nog altijd relatief veel onderweg.
Belgen en Nederlanders respecteren maatregelen overheid
Met het oog op social distancing en de vraag om zoveel mogelijk aan telewerk te doen, concludeert Eneco eMobility aan de hand van haar eigen cijfers dat het grootste deel van de bestuurders van een elektrische auto gehoor geeft aan de maatregelen van de overheid.
Kan het kwaad dat de auto stilstaat?
Voor een kortere periode kan het weinig kwaad dat een elektrische auto stilstaat. Het is wel beter voor de batterij als de auto gekoppeld is aan een laadpunt. Is dat niet mogelijk? Check dan af en toe de staat van de batterij. Een lege batterij is niet goed voor een elektrische wagen.