Energieleverancier Eneco betreurt uitlatingen van federaal ombudsman voor energie op Radio 2
Eneco honoreert vaste contracten met prijsgarantie en handelt volgens de wetgeving
Eneco heeft kennis genomen van de uitspraak van federaal ombudsman voor de energie Eric Houtman vrijdagmorgen 14/01 in het Radio 2-programma De Inspecteur. Daarin kondigde hij aan dat hij de economische inspectie wil inschakelen om bepaalde marktpraktijken bij enkele energieleveranciers, waaronder Eneco, te onderzoeken omdat die, in zijn opinie, niet volgens de regels zouden zijn verlopen.
Sinds 1 januari 2022 moet Eneco, volgens de wet op de verlenging van energiecontracten (wet van 4 juni 2021), al de niet-actieve producten van onbepaalde duur zonder prijsgarantie omzetten naar een actief product (goedkoopst equivalent) en dit tegen 1 maart 2022. Dat betekent dat Eneco verplicht is deze klanten een nieuw actief product voor te stellen, jammer genoeg echter wel tegen de huidige extreem hoge prijzen. Uiteraard komt dit voor de consument zeer ongelegen.
Om de klanten proactief te adviseren, heeft Eneco deze klanten in december voorgesteld om op 1 maart 2022 over te stappen naar een actieve tariefformule met een variabele prijs. Als de marktomstandigheden dan veranderen en prijzen verlagen, zullen ze als eerste mee kunnen genieten van de prijsdaling op de markt.
Tijdens die operatie is echter iets fout gelopen waardoor een beperkt aantal klanten die wél nog konden rekenen op een prijsgarantie toch een voorstel kreeg om over te stappen naar een variabel contract. Eneco is ondertussen reeds actief deze klanten aan het contacteren om deze fout recht te zetten. Eneco honoreert vaste contracten met een prijsgarantie die nog niet zijn afgelopen.
“Het is zeker niet onze bedoeling om klanten die nog genieten van een contractuele prijsgarantie over te zetten van vaste naar variabele contracten, laat staan dat we al onze klanten met vaste contracten naar variabele contracten willen overzetten, wat hier en daar gesuggereerd wordt. We gaan al de geïmpacteerde klanten die verkeerdelijk werden aangeschreven proactief contacteren om de situatie op een transparante manier recht te zetten. De insinuaties van de ombudsman dat Eneco de regels zou overtreden, vinden wij niet correct. We begrijpen dat de omstandigheden door de hoge marktprijzen voor veel mensen uitermate moeilijk zijn, maar we nemen onze rol van adviseur naar onze klanten zeer ernstig. Eneco is, zoals steeds, in voortdurende dialoog met overheid, regulatoren en andere belanghebbenden om de marktsituatie van dichtbij op te volgen”, aldus Mark Van Hamme, woordvoerder Eneco België.