Meer inzicht in energie met ‘Eneco verlicht’
PublicisGroupe en Eneco lanceren nieuwe merkcampagne
Mechelen 5 mei 2025 – Eneco lanceert de nieuwe merkcampagne ‘Eneco verlicht’, een initiatief dat voortkomt uit een intensieve samenwerking tussen het merk en Publicis Groupe. Onder invloed van de energietransitie krijgen consumenten en bedrijven met steeds meer complexiteit en keuzes te maken, waardoor velen aarzelen om duurzame stappen te zetten. Eneco en Publicis Groupe willen daarom met deze campagne heldere informatie en inzichten delen, waarbij de focus ligt op wat wél kan in het betaalbaar verduurzamen van het energieverbruik.
Een campagne met een missie
Energie is de laatste jaren een hot topic geworden. Het is complex en er verandert veel, waardoor het voor consumenten soms lastig is om zelf keuzes te maken. Met deze aangescherpte merkpositionering blijft Eneco volop inzetten op haar doelstelling om tegen 2035 klimaatneutraal te zijn, voor zowel eigen energieverbruik, als dat van klanten. Het bieden van nog meer helderheid en oplossingen staat daarom centraal. Door kennis en inzichten te delen over energie en het energiesysteem, wil Eneco consumenten en bedrijven helpen om de complexiteit te doorgronden en juist de mogelijkheden te zien. Zo kunnen zij weloverwogen keuzes maken die passen bij hun specifieke situatie.
De campagne is het resultaat van een nauwe Nederlands-Belgische samenwerking binnen Publicis Groupe. Het creatieve kernidee werd ontwikkeld door Publicis Groupe Nederland, als onderdeel van een gezamenlijke merkstrategie, over de landsgrenzen heen. Vanaf het begin werd deze merkstrategie mee vormgegeven en afgestemd op de Belgische context door Publicis Groupe Belgium. Dankzij deze samenwerking kreeg de campagne een lokale invulling die perfect aansluit bij de leefwereld en energie-uitdagingen van Belgische consumenten en bedrijven.
Strategie en creatieve invulling
Publicis Groupe, sinds 2022 het lead agency van Eneco, stond aan de basis van deze strategische en creatieve transformatie. De uitdaging? Hoe zorg je ervoor dat mensen begrijpen wat hun keuzes zijn in de energiewereld en dat zij grip hebben op hun eigen mogelijkheden?
Yves Van Landeghem, Strategic Director bij Publicis Groupe Belgium, licht toe:
“Het energielandschap is de voorbije jaren sterk geëvolueerd. Consumenten en bedrijven nemen steeds vaker een actieve rol op: ze produceren zelf energie, slaan die op, bijvoorbeeld in elektrische voertuigen, en gebruiken of verkopen energie op momenten die hen het beste uitkomen. Deze veranderingen bieden nieuwe kansen en uitdagingen. Met de kennis en het inzicht van Eneco helpen we consumenten bewust te worden van de mogelijkheden en keuzes die zij zelf kunnen maken. Zo houden ze grip op hun energieverbruik en zijn ze beter voorbereid op de toekomst.”
Katrien Herwege, Head of Marketing bij Eneco België benadrukt het belang van deze aanpak:
“De weg naar een duurzamere wereld begint bij bewustwording en actie. Met onze nieuwe campagne Eneco verlicht inspireren we consumenten en bedrijven om stil te staan bij de mogelijkheden. Door inzicht te geven, helpen we iedereen om slimme, duurzame keuzes te maken. Zo dragen we samen bij aan de energietransitie en bouwen we aan een betere toekomst voor ons allemaal.”
Multichannel aanpak
De creatieve uitwerking vertrekt vanuit herkenbare, menselijke situaties. Geen abstracte beelden van windmolens of zonnepanelen, maar concrete scènes die dicht bij het dagelijks leven van mensen staan. Zo krijgt het thema een toegankelijke invulling die aansluit bij de leefwereld van consumenten en bedrijven.
De campagne wordt breed uitgerold in België, met tv-spots, online video op sociale media, (digitale) out-of-home en een opvallende sponsoring op tal van evenementen zoals Paradise City, Maanrock en Flanders Classics.
Het mediaplan en de doorvertaling werden uitgewerkt door het mediabureau van Publicis Groupe Belgium, dat als nieuwe mediapartner mee aan de wieg stond van deze campagne. Na een lokale competitie, begeleid door Geert Debruyne van fma Belgium, vertrouwde Eneco met onmiddellijke ingang haar Belgisch mediabudget toe aan Publicis. Davy Caluwaerts, CEO Publicis Groupe Belgium:
“In deze samenwerking komt de ‘power of one’-visie van Publicis duidelijk tot uiting: de synergie tussen strategie, creatie en media, in nauwe samenwerking met Eneco, resulteert in een duurzame en doeltreffende campagne.”