2 Icon 6A840185-0766-4EA7-A0F1-D354DB1A63C1@3x calendar B4F93828-96F8-4437-8CF6-80599DC64A39@3x Icons/32x32/Checkmark-circle-2 Icons/24x24/Down Icons/24x24/Left Icons/24x24/Right Icons/24x24/Up Icons/32x32/Euro 06. Icons / Hide-password 2C590C06-90E1-4A9B-92FB-4E0AAFECDDFE@3x Icons/32x32/Gauge Icons/32x32/Leaf Loep 73D37533-9543-40A2-B01F-747B439E090F PVpaneel 1537E9F1-32E4-40F1-A0CF-C6E137D84DFB@3x reacties 84F88D51-93B4-4DBF-A66C-67FFCA35A637@3x A48A0A54-2715-43CE-8952-A3CB33BD32BB@3x Icons/32x32/Toon ToonApp YouTube-icon-dark Icons/32x32/Checkmark-circle-2 Icons/32x32/Euro Icons/32x32/Gauge Icons/32x32/Leaf Icons/32x32/Toon Icons/24x24/Down Icons/24x24/Left Icons/24x24/Right Icons/24x24/Up Icons/24x24/Up
Tweede lockdown heeft minder impact op gebruik van elektrische auto

Tweede lockdown heeft minder impact op gebruik van elektrische auto

De eerste lockdown had met een afname van laadtransacties van 32% in maart en 56.6% in april een enorme impact op het gebruik van elektrische voertuigen. De tweede lockdown veroorzaakt slechts een minimale daling. Dat blijkt uit cijfers van Eneco eMobility.

Uit de cijfers van Eneco eMobility, top drie laaddienstverlener in de Benelux, blijkt dat EV-rijders de auto in oktober net zoveel oplaadden als in de maand daarvoor. Dat wil overigens niet zeggen dat mensen doorrijden alsof er niets aan de hand is. Het laadniveau van oktober 2020 is 4.4% lager dan dat van oktober 2019 – er staan dus wel degelijk meer elektrische auto’s stil dan een jaar geleden. 

 

Evenveel laadtransacties

Er zijn verschillende manieren om inzicht te krijgen in het effect van de coronamaatregelen op het gedrag. Het gebruik van elektrische voertuigen is daar één van. Na de aanzienlijke daling dit voorjaar zag Eneco een herstel van het aantal geladen KWh. De tweede lockdown heeft minder impact op het gebruik van de elektrische auto, met evenveel geregistreerde laadtransacties in oktober als in september. Op het niveau van voor de coronacrisis is het aantal geladen KWh overigens nog lang niet: EV-rijders leggen nog steeds 7.7% minder kilometers af dan voor de eerste lockdown. Als de auto langere tijd stilstaat en niet aan een laadpaal is aangesloten, kan dat in bepaalde gevallen schadelijk zijn voor de batterij.

 

Tips bij langere stilstand 

Om mensen te helpen verantwoord om te gaan met het stilstaan van hun EV, geeft Eneco eMobility bruikbare tips. Een batterij is idealiter niet helemaal leeg, maar ook niet helemaal vol. Voor een langere levensduur staat de maximale lading daardoor iets lager ingesteld dan mogelijk is, de minimale lading staat om diezelfde reden juist hoger ingesteld. De laaddienstverlener adviseert bij langere stilstand het maximale laadniveau verder te verlagen (tip 1), bijvoorbeeld tot 70%. Zo wordt de batterij minder volgeladen en dat is beter voor de levensduur. Om ervoor te zorgen dat het batterijniveau niet te laag wordt, is aangesloten blijven aan de laadpaal aan te raden (tip 2). Is dat niet mogelijk, bijvoorbeeld door gebruik van een openbaar laadpunt, dan is het zaak de batterij één keer in de paar weken te controleren en indien nodig bij te laden. Klik hier voor meer informatie over verantwoord stilstaan. 

 

 

Over Eneco eMobility

Eneco eMobility biedt elektrische laadoplossingen voor thuis en op het werk, en is in 2007 opgericht als afdeling van Eneco. Sinds maart 2018 is de afdeling een zelfstandige onderneming onder de koepel van Eneco Group. Samen met de partners helpt Eneco eMobility haar klanten naadloos om te schakelen naar elektrisch rijden. Laden via Eneco eMobility gaat altijd op 100% duurzame stroom, afkomstig van Europese zonne- en windenergie. Op deze manier weten ze de CO2-uitstoot van voertuigen met 70% te reduceren in vergelijking met auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Anno 2020 behoort Eneco eMobility tot de top drie laaddienstverleners van de Benelux.

 

 

Mark Van Hamme Eneco België

 

Story image
Story image
Story image
Story image
Story image

 

 

Persberichten